• تاریخ انتشار : 1397/08/03 - 11:26
  • تعداد بازدید خبر : 440
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

برگزاری کنفرانس آموزشی پروفایل بیان تعداد 9 microRNA‌‌ در سلول‌های T CD4 و CD8 T در مبتلایان به آسم در مقایسه با گروه کنترل

هفتمین کنفرانس آموزشی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی برگزار شد.

196113.mp3 برگزاری کنفرانس آموزشی پروفایل بیان تعداد 9 microRNA‌‌ در سلول‌های T CD4 و CD8 T در مبتلایان به آسم در مقایسه با گروه کنترل

 

گالری عکس

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی هفتمین کنفرانس آموزشی این مرکز با عنوان: پروفایل بیان تعداد 9 microRNA‌‌ در سلول‌های T CD4+ و CD8+ T  در مبتلایان به آسم در مقایسه با گروه کنترل ، روز چهارشنبه 2 آبان در سالن دکتر فرهودی این مرکز برگزار شد.
 
سخنران این دوره دکتر محسن بدل زاده، پژوهشگر مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی بود که ابتدا به اختصار بیماری آسم، علائم و شیوع آن را در ایران تعریف کرده و سپس در مورد مکانیسم ایجاد این بیماری توضیحاتی ارائه داد و سلول های T CD4+ را به عنوان اصلی ترین سلول دخیل در آن معرفی کرد.  در ادامه وی در مورد نقش سلول های T CD8+ در آسم صحبت کرد و به معرفی عوامل ژنتیکی، اپی ژنتیکی و محیطی موثر بر آسم پرداخت، دکتر بدل زاده گفت: از جمله عوامل اپی ژنتیکی دخیل بر آسم RNAهای غیر رمزگذار کوچک تحت عنوان microRNAها هستند که بیش از نیمی از ژن های رمز گذار پروتئینی را تنظیم می کنند، این microRNAها در بسیاری از فرایند های زیست شناختی در سلول های یوکاریوت نقش ایفا می کنند. او در ادامه روش های تشخیصی بررسی نقش microRNAها در سلول های T CD4+ و T CD8+  را بیان کرد، همچنین در رابطه با اثر داروهای فلوتیکازون فروآت و ویلانترول -که در سال 2015 برای درمان بیماری آسم در بزرگسالان به تاییدیه FDA آمریکا رسیده است-صحبت کرد،پژوهشگر مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی خاطر نشان کرد که microRNAها در بیماری های مختلف از جمله آسم نقش بسیار مهمی را بازی می کنند و بررسی نقش آن ها در سلول های دخیل در بیماری آسم می تواند دید تازه ای برای درمان این بیماری بگشاید.

ایشان به بخشی از مطالعه خود به نقش تعداد 9 microRNA در سلول های T CD4+ و T CD8+ بیماران آسم  مبتلا به آسم و افراد  گروه کنترل اشاره و توضیح داد که در این مطالعه افزایش بیان تعداد 6،microRNA در سلول های T CD4+ بیماران مبتلا به آسم شدید و متوسط نسبت به افراد کنترل مشاهده شد، اما تغییر بیان miRNAها در سلول های T CD8+ بیماران مبتلا به آسم نسبت به افراد کنترل دیده نشد. همچنین در بخش دیگری از مطالعه دکتر بدل زاده، در زمینه اثر داروهای فلوتیکازون فروآت و ویلانترول بر بیان microRNA، توضیح داد که تغییر بیان microRNA  ها در سلول های بیماران مبتلا به آسم شدید در اثر این داروها دیده نشد، ولی در بیماران مبتلا به آسم متوسط برخی از microRNAها تحت تاثیر این داروها کاهش یا افزایش بیان داشتند. از طرف دیگر خاطر نشان کرد که microRNA های سلول های T CD8+ نسبت به سلول های T CD4+ کمتر تحت تاثیر این داروها قرار گرفتند. در  پایان سوالاتی در مورد نقش microRNAها در آسم مطرح شد و پاسخ آن ها توسط سخنران و شرکت کنندگان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *